Przyjmowanie zgłoszeń o nieprawidłowościach

Witamy na stronie, której rolą jest przyjmowanie zgłoszeń o nieprawidłowościach, w tym m.in. o naruszeniach prawa, o których mowa w przepisach wynikających z Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 620 z późn.zm.) (art. 97 d), Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów  (Dz. U. 2024 poz. 928 z późn. zm.) oraz Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 roku w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii oraz naruszenia zasad określonych w wewnętrznych aktach normatywnych obowiązujących w Grupie Kapitałowej COMPREMUM.  

Zasady obowiązują w spółce COMPREMUM S.A. oraz w spółkach zależnych.  

Sygnalista  

Osobą zgłaszającą nieprawidłowość (Sygnalistą) może być pracownik – aktualny oraz przyszły, współpracownik, akcjonariusz, kontrahent, ale także podmioty, których dotyczy działalność prowadzona przez spółki z Grupy COMPREMUM. 

Grupa COMPREMUM zapewnia nie podejmowanie wobec Sygnalisty jakichkolwiek działań odwetowych samodzielnie lub przez podmioty trzecie.  

Odpowiedzialność Sygnalisty 
  • Dokonując zgłoszenia lub ujawnienia publicznego Sygnalista musi mieć uzasadnione podstawy do tego  aby twierdzić, że przekazywana informacja jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia i stanowi informację o naruszeniu prawa; 
  • Sygnalista działa w sposób odpowiedzialny i transparentny, nie mając na celu osiągnięcia osobistych celów lub korzyści oraz ze świadomością wszelkich konsekwencji podjętych działań, określonych w Ustawie, w tym w szczególności w art. 15, art. 16 oraz art. 17 Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów  (Dz. U. 2024 poz. 928 z późn. zm.); 

Osoba, która poniosła szkodę na skutek dokonania przez Sygnalistę świadomego zgłoszenia nieprawdziwych informacji, ma prawo do dochodzenia odszkodowania lub zadośćuczynienia od Sygnalisty za naruszenie dóbr osobistych. 

Osoba dokonująca zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, wiedząc że do naruszenia nie doszło, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. 

Anonimowość 

Informacje dotyczące danych Sygnalisty oraz informacje, które przekazuje są objęte ochroną i poufnością. Sygnalista może podjąć decyzję o anonimowym zgłoszeniu nieprawidłowości, jednakże wtedy nie otrzyma informacji zwrotnej na temat przeprowadzonych działań następczych.  

COMPREMUM S.A. stosując adekwatne narzędzia oraz środki organizacyjne, zapewnienia anonimowość udostępnionych kanałów dokonywania zgłoszeń. Udostępnione przez Sygnalistę informacje przetwarzane są tylko przez upoważnione osoby. 

Elementy zgłoszenia nieprawidłowości 

Zgłoszenie powinno zawierać jak najwięcej informacji, które pozwolą w sposób rzetelny przeanalizować zgłaszaną nieprawidłowość oraz ewentualne dowody na jej wystąpienie, w tym co najmniej: 

  • Wskazanie spółki, której zgłoszenie dotyczy;
  • Wskazanie osoby fizycznej, której zgłoszenie dotyczy;
  • Opis zgłaszanej nieprawidłowości oraz skutków, które powstały w jej wyniku;
  • Określenie czasu i miejsca wystąpienia nieprawidłowości;
  • Dane kontaktowe w przypadku dokonywania zgłoszenia w trybie jawnym.

        Jeżeli Zgłoszenie dokonane jest w trybie jawnym a przekazane informacje nie pozwalają na podjęcie działań następczych, Sygnalista zostanie poproszony o dodatkowe informacje. Zgłoszenia posiadające niewystarczający zakres informacji zgłaszane anonimowo mogą nie być poddawane działaniom następczym.   

        Kanały zgłaszania nieprawidłowości 
        • dla zgłoszeń pisemnych: 
          • poprzez stronę www – za pomocą formularza dostępnego na stronie www.compremum.pl/zglaszanienaruszen – w sposób umożliwiający również dokonanie zgłoszeń anonimowych; 
          • na adres mailowy: [email protected];
          • za pomocą poczty tradycyjnej na adres Spółki – Zespół ds. Zgodności;
              • dla zgłoszeń ustnych:
                • za pomocą  połączenia telefonicznego na numer 532 086 437 Zgłoszenia telefoniczne i ustne obsługiwane są przez Audytora Wewnętrznego i są po uzyskaniu zgody Sygnalisty nagrywane a następnie spisywane w formie protokołu – zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 26 Ustawy;  
                • podczas spotkania osobistego – umówionego z Audytorem Wewnętrznym lub innym członkiem Zespołu ds. Zgodności, wskazanym przez Audytora Wewnętrznego.   
                  Postępowanie ze zgłoszeniem nieprawidłowości 
                  • Zgłoszenie przyjmuje Audytor Wewnętrzny;
                  • Zgłoszenie podlega rejestracji;
                  • W ciągu 7 dni Sygnalista, który zgłasza nieprawidłowość jawnie, otrzymuje informację o przyjęciu zgłoszenia; 
                  • Zgłoszenie weryfikuje i proceduje nad nim Zespół ds. Zgodności, w skład którego wchodzą upoważnione przez Zarząd osoby, rozpatrujące Zgłoszenie w sposób rzetelny, transparentny i bezstronny oraz monitoruje wdrożenie zaplanowanych ewentualnych działań naprawczych minimalizujących skutki nieprawidłowości oraz zapobiegawczych;
                  • W ciągu 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia Zgłoszenia Sygnalista dokonujący zgłoszenia jawnie otrzymuje informację zwrotną w zakresie Zgłoszenia, dotyczącą planowanych lub podjętych działaniach następczych oraz przyczynach podjęcia tych działań.  
                          Archiwizacja zgłoszenia 

                          Dane osobowe, jak również pozostałe informacje związane ze zgłoszeniem są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań, które wszczęto w wyniku tych działań. 

                          Formularz zgłoszeniowy